Start arrow Biblioteka arrow Artykuły arrow Rzeźba Garlthika Jednookiego - wywiad z Telarusem
Rzeźba Garlthika Jednookiego - wywiad z Telarusem Drukuj
Oceny: / 2
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Sethariel   
02.03.2010.

Rzeźba Garlthika Jednookiego - wywiad z Telarusem

Tekst oryginalny: http://earthdawn.blogspot.com/2010/01/garlthik-one-eye-sculpture-working.html

Tłumaczenie: Wojciech 'Sethariel' Żółtański

Redakcja: Marceli


Wiecie już, że Telarus tworzy niesamowite materiały do Earthdawna. Ostatnim jednak projektem, który zrobił na zajęcia modelowania, przeszedł samego siebie. Skontaktowałem się z nim, by opowiedział nam trochę o procesie pracy i inspiracjach.

Witaj, po pierwsze, czemu Garlthik? Dlaczego to jego rzeźbę zdecydowałeś się stworzyć?

To popiersie Garlthika Jednookiego w greko-therańskim stylu było końcowym projektem dwunastotygodniowych zajęć Rzeźbienia Postaci, skupiających się na ludzkim ciele i oddaniu jego realistycznych proporcji oraz rozmiarów. Wcześniej podczas kursu, na podstawie materiałów źródłowych, wyrzeźbiliśmy ludzką czaszkę naturalnych rozmiarów, a potem, w oparciu o żywy model, pracowaliśmy nad ludzkim aktem w skali 1:4. Wytyczne dotyczące końcowego projektu wymagały stworzenia fotorealistycznego popiersia fikcyjnego bohatera w skali około 1:2. Wiele prac studentów z poprzednich lat było związanych z bohaterami komiksów lub gier video, takimi jak Hulk czy Gordon Freeman z Half-life. Kiedy tylko otrzymałem zadanie, natychmiast pomyślałem o tych kilku kultowych postaciach z Earthdawna, które chciałbym zobaczyć jako rzeźby. Początkowo w możliwościach uwzględniałem Królową Alachię, Króla Varulusa, Aardeleę, Trubadura Omasu i Vistrosha, Strażnika krwi na wygnaniu. Zawężyłem to do dwóch, Garlthika oraz Alachii, po czym zacząłem szukać grafik koncepcyjnych.

Które grafiki dały Ci inspirację dla modelu 3D?

Tak właściwie to na początku dość trudno mi było znaleźć dobre grafiki koncepcyjne Garlthika lub Alachii. Za wskazówkami ludzi z forum RedBricka przekopałem się przez wszystkie moje pierwszoedycyjne materiały źródłowe. Niestety nie mam już swojego Pierścienia Tęsknoty, gdzie Garlthik i J'Role pojawiają się po raz pierwszy. Znalazłem jednak swoją Księgę Mistrza Gry z pierwszoedycyjnego Przewodnika po Barsawii, w której są świetne ilustracje Jeffa Laubensteina (ma kilka przykładowych prac w albumie na Facebooku: http://www.facebook.com/album.php?aid=138269&id=559123932) najważniejszych barsawiańskich postaci. Tak się składało, że początek rozdziału miał całostronicową grafikę Garlthika zrobioną z innym kątem patrzenia niż ilustracja przy opisie samego bohatera. To dało mi oba profile twarzy narysowane przez tego samego artystę, i było bardzo pomocne w uchwyceniu wszystkich detali w skończonym popiersiu.

 Ile czasu zajęła Ci praca? Mam na myśli godziny.

Pracowałem trzy tygodnie, około 10-15 godzin w tygodniu, więc prawdopodobnie około 45 godzin w sumie.

Na zdjęciach z procesu pracy widzimy surową rzeźbę. Jakich technik i jakich narzędzi użyłeś do stworzenia ostatecznej rzeźby?

Rzeźbę zbudowałem na podstawowym rurowo-drucianym zbrojeniu, wypełnionym zgniecionymi kawałkami papieru. Jak możecie zobaczyć na ilustracjach z przebiegu pracy, umieściłem wystarczająco dużo gliny, by uformować czaszkę z oczodołami i brwiami, po czym zacząłem nakładać kolejno warstwy gliny w miejsca, gdzie powinny znajdować się mięśnie. Możecie to zaobserwować głównie przy oczodołach, gdzie właściwie najpierw nałożyłem sferę gliny, by podczas ostatecznego wygładzania i pracy nad detalami nadać warstwom powiek przekonywający kształt. Jeśli chodzi o narzędzia, głównie używałem precyzyjnego noża (lub noża hobbistycznego) do ostrych krawędzi i twardych łączeń, kilku drewnianych dłut rzeźbiarskich z różnymi zagięciami i ostrzami, oraz dużej gumki, którą precyzyjnym nożem przerabiałem na indywidualne palco-podobne narzędzia. To było zaskakująco wszechstronne i przydatne narzędzie, ponieważ mogłem je przerabiać i nadawać odpowiedni kształt na potrzeby różnych obszarów detali. Prawie wszystkie fałdy ciała wokół ust, policzków, oczu zrobiłem właśnie tymi narzędzami.

Które fragmenty były najtrudniejsze do ukończenia?

Na początku ciężko było mi znaleźć odpowiednią masę na czaszkę. Podwyższyłem trochę czoło, a boki i tył czaszki wypełniałem więcej niż kilka razy. Dużo czasu zajęło mi nadanie w miarę odpowiedniego wyrazu ustom oraz kłowi. Przyczepienie uszu (które stworzone były oddzielnie) i nadanie szczegółów włosom oraz opasce na oko również wymagały dokładności. To wszystko były delikatne detale już pod sam koniec całego procesu.

Gdybym więc ja zaczynał tworzyć rzeźbę podobną do tej, którą ty zrobiłeś, jakie wskazówki mógłbyś mi dać po doświadczeniach ze swoich zajęć i problemach, jakie napotkałeś podczas swojej pracy?

Po pierwsze, im na mniejszej skali pracujesz, tym mniej detali jesteś w stanie zawrzeć w rzeźbie. Jako, że sam używałem gliny opartej na oleju, polecam ją, jako że nie jest tak lepka jak glina oparta na wodzie, nie usycha i nie pęka, poza tym ma różne poziomy miękkości, w zależności od temperatury. Podgrzewanie gliny pod lampą, lub przez 10 sekund w mikrofalówce do czasu zmiękczenia pozwoliło mi uformować głowę oraz szyję w szybkim tempie. Potem, jak już glina była zimniejsza, mogłem rzeźbić bardziej skomplikowane detale, ponieważ glina lepiej reagowała na narzędzia. Kiedy potrzebowałem dodać trochę masy w jakieś miejsce, podgrzanie małego kawałka gliny w rękach pozwalało mi wetrzeć ją szybko i połączyć.

Zdecydowanie polecam zacząć rzeźbienie od czegoś żywego. Kup replikę czaszki i postaraj się odwzorować ją tak szczegółowo na ile tylko to możliwe. To da twojemu umysłowi, a przede wszystkim pamięci mięśniowej w rękach i ramionach wyczucie prawidłowych proporcji i odpowiedniej masy. Potem poszukaj jakichś poradników video. Znalazłem wiele wyśmienitych poradników na Youtube i innych serwisach video.

Gdzie jest twoja rzeźba teraz? Masz wobec niej jakieś plany (na przykład jako model Garlthika do przyszłych prac)?

Garlthik jest obecnie razem z kilkoma moimi innymi ukończonymi projektami w mojej pracowni. Planuję użyć glinianego popiersia jako modelu, kiedy będę pracował nad postaciami 3D, mam też nadzieję odwzorować kilku innych znanych z Earthdawna bohaterów i adeptów, kiedy zacznę zajęcia Modelowania Organicznego w 3D.

Dobra robota! Powodzenia w przyszłych projektach :-) i dziękuję za ten krótki wywiad.

Proszę bardzo! Więcej zdjęć z pracy nad tym projektem, zdjęć poprzednich projektów, a także zdjęć prac końcowych moich znajomych z zajęć możecie zobaczyć na moim albumie na Facebooku: http://www.facebook.com/album.php?aid=150452&id=540513827&l=f4e8519aa0.


Odsłon: 2911

  Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować materiały .
Proszę zaloguj się lub zarejestruj.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »