Start
Splugawieni Drukuj
Oceny: / 0
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Vasquez21   
28.06.2006.

Splugawieni

Tytuł oryginalny: Infected

 Zawartość:
     Przygoda stanowiąca treść "Splugawionych" jest pierwszym elementem EarthDawnowej storylinii. Samemu scenariuszowi towarzyszą obszerne charakterystyki bohaterów niezależnych, opisy skarbów i pomoce dla graczy.
     82 strony, bez indexu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Recenzja kaduceusza:
     Wiele było szumu o niesławny zapis "Fenomenalna przygoda Robina D. Lawsa" bijący w oczy z pierwszej strony okładki. Co prawda, to prawda: "Splugawieni" fenomenalną przygodą nie są, raczej bardzo przeciętną. Przede wszystkim są jednak przygodą krótką i w dodatku dość chaotycznie napisaną. Pomysły w niej zawarte można wykorzystać lepiej niż uczynił to przed kilku (kilkunastu?) laty autor. Za dużo jest niedopowiedzeń i niedociągnięć. Opis kluczowej dla scenariusza organizacji adeptów jest tak skąpy, że podczas czytania miałem wrażenie, że został potraktowany po macoszemu, gdyż można go znaleźć w innym, wydanym na zachodzie przed Splugawionymi podręczniku! Podobnie rzecz się ma z szumnie ogłoszonym początkiem linii historycznej ED, jaki ma miejsce w tym podręczniku. Gdybym o tym wcześniej nie wiedział mógłbym nie zwrócić uwagi... Na dokładkę otrzymujemy kompletnie nietrafione magiczne skarby (Czaszka! Swoją drogą pojawia się w podręczniku Horrory). Obrotny Mistrz Gry zrobi ze "Splugawionych" ciekawą przygodę, ale czeka go przy tym dużo pracy.
     Moja ocena: 2/7 słaby.

 

Recenzja zamieszczona w dwumiesięczniku Portal nr 10:
     Na okładce Splugawionych wielgachne litery głoszą "fenomenalna przygoda Robina D. Lawsa". Ten napis to właśnie powód, dla którego tak bardzo się na tę przygodę wściekłem. Splugawienie są kiepskim, prostackim scenariuszem, który w żadnym przypoadku nie jest fenomenalny. Jego fabua jest - wbrew zapowiedziom na okładce i wstępie - liniowa i przerażająco szablonowa. Bohaterowie jadą, walczą, jadą, walczą, jadą i przez chwilę nie walczą. Koniec.
     Ten scenariusz może spodobać się jedynie początkującym graczom, takim, dla których "Demoniczna horda", czy "Żelazana przełęcz" stanowią wspaniałą zabawę. I - wbrew pozorom - nie mam zamiaru twierdzić, że "Demoniczna horda", czy "Splugawieni" nigdy nie powinni być opublikowani, w końcu ja i moi przyjaciele jeszcze sześć, siedem lat temu dobrze byśmy się przy takiej przygodzie bawili. Śmiem jednak twierdzić, że to nie oznacza, że "Demoniczna horda" była fenomenalną przygodą. Była - podobnie jak "Splugawieni" prostym, sztampowym scenariuszem przeznaczonym dla początkujących graczy. A nie kusić nazwiskiem znanego w świecie RPG Robina D. Lawsa.
     Dlatego wstawiam "Splugawionym" pałę - za zupełny brak zapowiadanej fenomenalności i stosowanie brzydkich chwytów marketingowych.
     ocena: 1/5
     autor: Ignacy Trzewiczek
     przeklepał kaduceusz, dyktował Filip

 

Recenzja zamieszczona w miesięczniku Magia i miecz nr 93:
    Splugawieni to trzecia wydana przygoda do Przebudzenia Ziemi (zaraz po Mgłach Zdrady i Koszmarze z Przestworzy), ale jako pierwszy dodatek (do Przebudzenia Ziemi rzecz jasna) okazuje, że do tego systemu również da się napisać przygodę nieliniową. Trzeba uczciwie przyznać, że napis "fenomenalna przygoda Robina D. Lawsa" na okładce pochodzi raczej z okresu, gdy przygoda ta była pisana (rok 1994); teraz powinien on raczej brzmieć "dobra przygoda Robina D. Lawsa".
    O czym jest ten scenariusz? W zasadzie możemy go podzielić na dwie części. Pierwsza jest w miarę standardowa - gracze dostają zlecenie od krasnoludzkiego kupca Charboyyi polegające na przewiezieniu listów do jego rodzinnej wioski Hanto, po czym następuje typowa przygoda drogi, podczas której gracze jadą i spotykają ich różne przygody (w które autor mógł włożyć więcej pracy i uczynić je ciekawszymi). W części drugiej gracze dojeżdżają do Hanto i natrafiają na mały problem, sprawy zaczynają się komplikować. Na tym wypadałoby zakończyć streszczanie fabuły, by nie zepsuć przyjemności grania.
    To, co jak zwykle zachwyca w przygodach do EarthDawna, to niesamowicie dokładne potraktowanie bohaterów niezależnych, przedmiotów magicznych itp. Dodatek ten ma też bardzo ciekawe wskazówki co do prowadzenia przygody dla mniej doświadczonych mistrzów gry. Fabuła jest w miarę ciekawa, choć czuć w niej "stare, dobre czasy". Na uwagę również zasługują ciekawe handouty i ilustracje.
    Splugawieni zaczynają EarthDawnowego "storyline'a", w związku z tym warto się z nimi zapoznać, gdyż do niektórych wydarzeń i postaci znajdziemy odwołania w innych produktach do tego systemu. Poza tym, w czasie wakacji, warto mieć w odwodzie parę gotowych przygód dal swoich adeptów. Scenariusz szczególnie mogę polecić młodym mistrzom gry, którzy znajdą w niej sporo wskazówek i prawie gotowe wzorce opisów. Bardziej doświadczonych może zainteresować opis jednej z większych organizacji w Barsawii zajmujących się walką z Horrorami, wspomniany już wcześniej początek storyline'a, jak i całkiem ciekawa galeria npców. Ogólnie - polecam. Nie jest to arcydzieło, ale rzecz godna uwagi.
     Ocena:
     wykonanie 90%
     zawartość 75%


Odsłon: 1699

  Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować materiały .
Proszę zaloguj się lub zarejestruj.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »