Start arrow Biblioteka arrow Artykuły arrow Sztuka kartografii - wywiad z Telarusem
Sztuka kartografii - wywiad z Telarusem Drukuj
Oceny: / 6
KiepskiBardzo dobry 
Wpisał: Sethariel   
20.04.2009.

Sztuka kartografii - wywiad z Telarusem

Autor: Sethariel

Redakcja: Marceli

Oryginalny tekst: The art of mapmaking - an interview with Telarus

Atlas Barsawii Telarusa - TUTAJ

 Kiedy po raz pierwszy ujrzałem Atlas Barsawii, byłem naprawdę zdumiony tym, z jaką precyzją autor umieścił wszystkie najważniejsze lokacje na mapie, wliczając w to góry, jeziora, lasy, nie wspominając już o małych miasteczkach. Kartografia na wysokim poziomie. W międzyczasie Atlas Barsawii Telarusa stał się dość popularny wśród fanów. Niektórzy z nich, jak ja, zaczęli zastanawiać się nad stworzeniem własnej mapy, a przynajmniej zmodyfikowaniem istniejącego Atlasu dla własnych potrzeb. Skontaktowałem się z Telarusem. Rozmawialiśmy. Pomysł na porządny wywiad zrodził się po tamtej rozmowie.

Cześć Telarus, cieszę się, że znalazłeś trochę czasu by odpowiedzieć na moje pytania związane z procesem tworzenia map. Co lub kto zainspirował Cię do stworzenia twojej mapy Barsawii?

Przede wszystkim pomysł przyszedł do mnie w dość abstrakcyjny sposób. Wymyśliłem, że wprowadzę do gry przedmiot wątkowy, Wątkową Mapę, która mieściła by w sobie Interaktywny Atlas Barsawii. Atlas pojawiłby się na bardzo wysokim poziomie dostrojenia, oczywiście byłyby też słabsze moce związane z nawigacją i długimi podróżami, wyższe poziomy dawałyby możliwość odwzorowania lokalnego obszaru, po odprawieniu odpowiedniego rytuału. Coś, co wysoko kręgowy Iluzjonista stworzyłby w obłąkanym szale celem zaznaczenia miejsca ukrycia Maski Oltiona, lub czegoś takiego. Czyny zawierałyby zagadki i łamigłówki niejako w „oprogramowaniu”, oraz pułapki i geas (zadania z klątwami/dołączone małym druczkiem). Coś do napędzenia wysoko poziomowej gry („Twoja siostra jest tą święcącą czerwoną kropką, którą umieściłem na twojej zabaweczce, wypuściłem sześć jehutr... one są tymi zielonymi kropkami. Jesteś pół mili od swojej siostry, tak samo jak jehutry. Powodzenia.”) ... trzeba przyjąć, że tego rodzaju przedmiot na pewno zostanie naznaczony, prawda?

Brzmi bardzo interesująco. Przypuszczam, że kiedyś mieliśmy podobny pomysł. Czy udało ci się stworzyć taką Wątkową Mapę?

Nie stworzyłem statystyk dla Atlasu. A jako, że obecnie nie prowadzę żadnej earthdawnowej gry,  zostało to odłożone na kiedy indziej. W każdym razie, bardzo podoba mi się pomysł Magicznych Map, chciałbym zobaczyć jakieś pomysły ich dotyczące – Może społeczność Earthdawna je stworzy, niezależnie czy będą wątkowe czy inne. Dość często odwołuję się do Earthdawna na moich studiach, a dokładniej w tworzeniu gier komputerowych, więc być może stworzę kilka Wątkowych i Legendarnych Map jak ćwiczenie przy stosowaniu systemu Earthdawn.

Oto propozycje możliwych Map Bang!-ów:

(Bang! To nagły zwrot akcji/zmiana, wobec której MG nie ma żadnej emocjonalnej więzi, ale zmusza BG do podjęcia trudnego wyboru albo nakłada dodatkowe napięcie na jeden z istniejących już dla BG konfliktów. Posiadanie zasobu takich wydarzeń do rzucenia od czasu do czasu może być dobrą techniką MG.)

  • Mapy do Kaerów, w których mieszkają osoby związane z BG.

  • Magiczne Mapy, mające wbudowany limit czasowy (zmieniający się zbiór symboli, których BG nie są w stanie na początku odcyfrować)

  • Mapy zostawione w miejscach zbrodni jako wskazówki (to mogą być normalne mapy na papierze, zakodowane mapy wyrysowane we krwi, lub po prostu przypadkowe zaszyfrowane wskazówki, jak na przykład kolorowe kamyczki porozrzucane wokół spustoszonej karawany, które miałyby jedynie znaczenie dla kogoś płynnie czytającego w języku obsydiańskim)

Jak ta inspiracja przekształciła się w pomysł interaktywnej mapy, którą stworzyłeś?

Kilka lat temu miałem nieprzyjemne zdarzenie (mój dom spłonął, z większością moich książek oraz materiałów do gry... wiem już jak wygląda roztopiona miska kości... ugh). Na szczęście zarchiwizowałem w cyfrowej postaci większość moich ulubionych rzeczy, w tym oryginalne materiały FASA, z posiadaych podniszczonych książek, których nie było mi szkoda wyciąć i zeskanować. Mapy w różnych zestawach Earthdawna (Earthdawn box set) zawsze mi imponowały, bardzo się więc cieszę, że RedBrick dorównuje pod tym względem wysoko postawionemu przez FASA poziomowi. Ale wracając do tematu, to było jeszcze przed szumem i podekscytowaniem związanym z Earthdawn Classic z Nowej Zelandii. Więc kiedy odnalazłem swoje pliki, zdałem sobie sprawę, że miałem dobry sposób na zaprezentowanie moim graczom pomysłu Interaktywnego Atlasu.

I dlatego stworzyłeś Atlas Barsawii. Jakiego rodzaju programów użyłeś?

 Moje pierwsze kilka prototypów było plikami Flash, z mapami, które bez problemu można było powiększać i zmniejszać, przesuwając teren kursorem. Na tamten czas nie miałem jeszcze mapy rozrysowanej, tylko stworzyłem prosty interfejs. Wtedy wyciągnąłem mapę z dodatku Barsawia oraz mapę z dodatku Powietrzna Przystań i Vivane do Adobe Illustrator (odkryłem, że mapy nie miały tej samej skali, nie były nawet ze sobą związane) i popracowałem nad nimi razem. To już była kwestia wyrenderowania terenu odpowiednimi narzędziami wektorowymi. To właściwie zajęło najwięcej czasu, jako, że zachowałem trochę oryginalnego dzieła rzeźbiąc doliny górskie, cieniując i naświetlając. Mówię tu o kilku miesiącach rysowania falistych linii cyfrowym długopisem. W tym czasie eksperymentowałem również ze stylami lasów, lawy Morza Śmierci, rzek czy śniegu w górach.

Kiedy tamto ukończyłem, przejrzałem inne mapy, które znaleźć można w dodatkach (Krwawa Puszcza, Królestwo Orków z Cara Fahd, Wężowa Rzeka i inne) i zacząłem dodawać znaczniki lokacji oraz nazwy (kolejne kilka miesięcy przerywanej pracy). Na końcu drogi, granice (rety, orkowie lubią tworzyć granice – myślę, że to ich jakaś potherańska trauma) i inne drobne detale by zwieńczyć dzieło.

Kiedy w końcu wrzuciłem mapę znowu w Flash i próbowałem poprzeciągać, zaczęły się pokazywać różne błędy. Przy dużych zbliżeniach czas reakcji na polecenia był bardzo słaby, ale mimo wszystko był to działający prototyp. Wydaje mi się, że Sade gdzieś ma jeszcze tamtą zarchiwizowaną wersję na swojej stronie.

Czy otrzymałeś jakieś wsparcie od fanów?

Dostałem bardzo dużo opinii i wskazówek dotyczących mapy od wielu fanów, znaleźli sporo pominięć oraz drobnych błędów, które wkradły się podczas procesu tworzenia. Chciałbym wszystkim gorąco podziękować za pomoc w udoskonalaniu Atlasu.

Jak długo zajęło Ci stworzenie Atlasu?

Około dwóch, trzech lat spędził w postaci szkicowego pliku Flash .fla oraz w niekompletnej wersji pliku ilustratora. Przez ten czas RedBrick dał społeczności Earthdawna bardzo potrzebną dawkę energii i świeżych pomysłów. Kiedy zauważyłem, że społeczności przydałaby się dobra mapa, wiedziałem, że z odrobiną dodatkowej pracy lepsze wydanie mogłoby ujrzeć światło dzienne. Wyciągnąłem ze szkicowego pliku .fla informacje wektorowe, wyedytowałem styl oraz etykiety i stworzyłem wersję PDF Interaktywnego Atlasu Barsawii. Zajęło to kilka tygodni i dzięki uwagom społeczności przeszło różnego rodzaju aktualizacje.

Co było najtrudniejszą częścią pracy?

Odręczne rozrysowywanie rzek i urwisk, tak bym miał miał jeszcze codziennie czas pobyć z moją dziewczyną.

Co było najłatwiejsze?

Powiedziałbym, że te kilka tygodni przerysowywania obszarów tuż przed wyjściem pierwszej wersji PDF. Było taaaak blisko do zakończenia prac, że te ostatnie tygodnie to była sama zabawa i czas dość szybko upłynął.

Czy masz jakieś rady dla kogoś pragnącego stworzyć własną fanowską mapę?

W sieci jest wielkie bogactwo różnego rodzaju programów do tworzenia map. Ja polecałbym nauczenie się obsługi solidnego programu graficznego (Gimp jest dobrą alternatywą jeśli chodzi o darmowe oprogramowanie. Inkscape jest kolejnym darmowym wektorowym narzędziem ilustratorskim), dokształcenie się z zakresu map.

Kiedy już masz ogólne pojęcie jak prezentowane są mapy, oraz w jak różnych stylach występują, poznaj dostępne cyfrowe narzędzia tworzenia map. Naprawdę nie potrzebujesz niczego kosztownego, jest masa poradników, które znajdziesz wpisując w google „fantasy maps tutorial” lub podobne hasło. To będą „wątki”, z których upleciesz swoją własną mapę.

Następnie musisz posiadać odpowiedni wzorzec.

Nie rób mapy dla samej mapy. Zapytaj siebie o to, jaki jest cel stworzenia mapy (możliwości):

  • Widziana tylko przez MG i aktualizowana... potem użyta do wygenerowania wersji dla gracza z pewnymi elementami ukrytymi? To będzie wymagało odpowiednich technik oraz organizacji plików. Zapisz kopię pliku, potem dodaj „mgłę”. Są nawet pewne narzędzia, które wyliczą cieniowanie i światło za ciebie.

  • Rozrysowana na szybko, wyglądająca na gryzmoły mapa, pokazująca fragment doków. To wymaga innego podejścia i zbadania tekstur takich jak pergamin i szkic węglem.

  • Mapa bitwy wymagałaby sensownych obszarów taktycznych, myślenia o kwestii pola widzenia i dużej uwagi poświęconej na skali i miejscu na którym ma się skupić akcja.

  • Plan Kaeru zawierający znaczniki pułapek.

  • Wiele innych możliwości

Wtedy zacznij gryzmolić, wyrysuj na brudno wstępną wersję. Zapisz to. Następnie rozpocznij nowy plik i używając swoich narzędzi i technik stwórz lepszą wersję. Prawdopodobnie przejdziesz kilka tego typu cykli zanim otrzymasz coś, co będzie ci się podobało i co będzie spełniać cele jakie sobie postawiłeś. Uczenie się jest powtarzającym się procesem.

Jakieś przyszłe plany dotyczące twojej mapy?

W tej chwili uczę się komputerowej grafiki i efektów 3D w szkole. Planuję wykorzystać mój Atlas w PDF jako podstawę dla innych, różnych projektów. Od wyrenderowanych w 3D ujęć z lotu ptaka na Złoziemie, do obrazów wykorzystanych w atlasie typu Wiki. Chcę się trzymać tak blisko jak to możliwe danych z rzeczywistego Numerycznego Modelu Terenu (DEM), użyć tego jako bazy i wykorzystać mój atlas PDF, by zobaczyć gdzie wyrzeźbić, a gdzie podnieść teren pod rzeki, wulkany i inne barsawiańskie akcenty.

Mam także w głowie dziwaczne pomysły, jak wymodelowanie dużego fragmentu Wielkiego Targu, wliczając w to Wrota Throalu, i korzystając z wersji 3D mojej mapy wyrenderować dalszy plan i teren aż do horyzontu.

Tak, zdecydowanie za jakiś czas zobaczycie jeszcze trochę materiałów ode mnie.

Dziękuję Telarusie za wywiad i podzielenie się z nami twoją wiedzą i doświadczeniem.

Ja Tobie Sethariel dziękuję za wywiad! Dobrze jest widzieć społeczność biorącą udział w wykuwaniu przyszłości Earthdawna.


Odsłon: 3280

  Komentarze (4)
1. Dodane przez sirserafin, w dniu - 20-04-2009 22:22
Wywiad z Telarusem... 
 
Współpraca z Earthdawn Blog... 
 
Tłumaczenie... 
 
 
 
Imponujące.
2. Dodane przez Dziewic, w dniu - 21-04-2009 00:28
Fajno :)
3. Dodane przez Gerion, w dniu - 21-04-2009 12:34
przydałby się bezpośredni link do tego pdfa Telarusa z atlasem :)
4. Dodane przez Sethariel, w dniu - 21-04-2009 17:12
Jasne, dodałem link do Atlasu zamieszczonego na naszej stronie. 
 
Dziękuje za wszystkie uwagi :)

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować materiały .
Proszę zaloguj się lub zarejestruj.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »